От х:

Днес в x:

Списък помагала за пети клас: 24 лева за охрана

Изображение 1 от 3

    „На какво основание се събират от родителите пари по точка 15 от списъка с помагала за пети клас, който получих от детето си на 15 септември?“ Това пита в писмо до Haskovo.net майка на петокласник в хасковското основно училище „Св. Климент Охридски“. Госпожа Хаджиева изпраща и снимка на списъка с помагала, а под номер 15 е записано „Охрана – 24 лв. (20 лв. при двама ученици в училище)". Тези пари се събират при положение, че голяма част от учениците в други хасковски училища не плащат за това, допълва майката. Тя цитира и писмото на министъра на образованието (публикувано наскоро в Haskovo.net в друг материал по темата):  "Безплатното образование включва право да не се заплащат такси за обучението, осигурявано със средства от държавния бюджет и ползване на материалната база за обучение и за развитие на интересите и способностите на децата и учениците безвъзмездно.Събирането на средства от родителите на децата и учениците за материали, консумативи, подобряване на материалната база и други текущи разходи нямат правно основание“.

    След сигнал до Регионалното управление на образованието в Хасково майката получава официален отговор, копие от който също ни изпраща. От него става ясно, че решението на училищното настоятелство за събиране на тези средства е било взето преди да е получено писмото от образователния министър. Също така и че това е само за информация на родителите и няма задължителен характер.

    Потърсена за коментар, директорката на „Св. Климент Охридски“ Гинка Райчева бе категорична, че парите за охрана се събират само на доброволен принцип и никой родител не е бил принуждаван да ги плаща. Това бе потвърдено и от нашата читателка, подала сигнала. Нейните възражения обаче са, че в училището все още няма книга за даренията, която да е достъпна за всички родители и те да могат да се убедят, че са вписани в нея.

    Такава книга вече има, коментира г-жа Райчева. Тя допълни, че при събирането на пари от родителите се прави разписка, а екземпляр от нея остава в родителя.

    Попитана дали бюджетът на училището би позволил да се поеме охраната на школото, Гинка Райчева отговори, че по принцип може. „Разходите за охрана на училището за учебната година са около 12-13 хиляди лева. Това лято направихме ремонти за 26 000 лева. Ако от бюджета на училището се отделят пари за охраната, това означава да не можем да ремонтираме някои класни стаи, които се нуждаят от това“.

    Райчева обясни още, че от училищното настоятелство да правили допитване до родителите за наемане на охрана в училище и 85 на сто от родителите са били „за“. Освен това по предложение на класните ръководители е било решено от някои деца, чиито семейства са в затруднено финансово положение, тези пари да не се събират. Такива били около 10 процента от децата в „Климент“.

    „Не само това. Училищното настоятелство подпомага семействата на някои от тези деца, включително за учебни помагала. Има събрани средства от пица-парти, от други мероприятия. От тях идват и средствата за награди и отличия в края на годината“, допълни Райчева.      

    „Всичко това е много хубаво. Но нека да става ясно и прозрачно, всички родители да виждат къде отиват парите им“, коментира г-жа Хаджиева. Според директорката Генка Райчева пък всички разписки за получени пари от родителите се пазят, но досега никой не е проявил интерес да ги види. „Пари от родителите се събират абсолютно доброволно. Самата аз не знам кои деца са дали пари и кои не“, допълни Райчева. Тя коментира и 3-те лева за застраховка, също включени в списъка с помагала. "Това е изискване от МОН. Майка на наш ученик отказа да ги плати, но малко след това детето й не го взеха на екскурзията, защото застраховката е задължителна".

    Според нашата читателка, майка на две деца, началото на учебната година е истинско изпитание за нервите на родителите. По-малкото й дете е в детска градина, откъдето също съставят дълги списъци за пари. „С изненада научих, че от нашата детска градина са върнали пари на общината, защото не са ги усвоили през годината. Разбира се, нали ги събират от нас“, коментира горчиво майката.

    Тодор Кръшков

    Източник: Haskovo.NET

    Facebook коментари

    Коментари в сайта (36)

    • 1
      Въ
      Въпрос към Джисова
      37 -2
      08:24, 7 ное 2017
      Какво искате да кажете с последното изречение: "..... дарение само на доброволен принцип, КОЙТО МОЛЯ ДА СЛЕДВАТЕ".
      Искате от майката да продължава да "дарява" доброволно ли?
    • 2
      Го
      голям бизнес
      34 0
      08:27, 7 ное 2017
      Голям номер е събирането на пари за охрана в училищата.Ще обясните ли как точно охраняват децата защото аз нещо не съм наясно.Лично съм виждала съмнителни хора, които според мен продават дрога пред училището точно преди Кенана.Много съмнителни хора се мотаят пред това училище.Та какво по точно прави охраната?
    • 3
      Ма
      Майка
      38 -1
      08:29, 7 ное 2017
      Интересно писмо отговор на РУО много нежно са успели да защитят интересите на директорката и с какъв тон назидават въпросната майка "дарение само на доброволен принцип, който моля да следвате"
      Браво за опита на госпожата!
      Къде са другите родители от другите училища? Нали всеки мрънка и недоволничи!
    • 4
      Ма
      Майка
      31 -1
      08:43, 7 ное 2017
      Искам да попитам колко от родителите са получили въпросните си разписки за който са дарили пари?

      Къде е оповестено въпросното допитване с което са събрани тези 85%. Къде е протокола от решенията на настоятелствата? Та нали всичко това е публично и засяга всяко едно дете (неговите родители),може би трябва да си ги поискаме от лично?- вместо да се побликуват поне в страницата на училището за да е ясно на всеки.
    • 5
      00
      001
      36 -1
      10:19, 7 ное 2017
      Ние също сме в климент парите за охрана се събират задължително няма никакви разписки викат те на родителска за това толкова за онова толкова за охрана 12 лева на срок и хоп олекнеш с 50 лева а втория срок са по-скромни само за охрана 12 лева и още водят ги на кино 5-6 пъти в годината и там плащаш по 4 лева и е задължително било полезно за децата просто пълнят гушата на някой и вземат съответно процент и това е по инициатива на класния ръководител с разрешение на директорката а бе голяма далавера си е
    • 6
      Ал
      Алоу
      23 -1
      10:48, 7 ное 2017
      Що не сложихте първата снимка като водеща, хубаво да я видят всички как изобщо не се събират пари от родителите. Абсолютно доброволно трябва да си ги дадат ... А парите за охрана ме разбиха! Как може толкова мнохо пари за охрана на едно дете.Директорката каква комисионна получава от охранителната фирма! Абе що дерете така родителите? Срама нямате ли? А Рио то как сладко си спи и нищо не го касае! Абе какво е това безобразие!!
    • 7
      Ba
      bax mama mu
      28 0
      10:52, 7 ное 2017
      Няма такъв театър доброволно дарение.Не плащаш ставаш черен почва тормоз .Уж безплатни учебници изведнъж на родителската среща ти изкачат с тезата че трябва да платиш еди каква си сума за помагала .С цената на която се избиват и 2-3 уж подарени от държавата учебници.Цирк цирк а разписка за дадена сума така и не се издава
    • 8
      Са
      Само за снимка
      18 -1
      11:08, 7 ное 2017
      Нека поне един репортер иде по обяд пред училището и попита десетина редители кога си са получили квитанциите или поне администрацията да покаже единият енкземпляр.
      Защо никой не потърси и сметка на инспектората за бездействието му
    • 9
      Ро
      родител
      15 -2
      12:33, 7 ное 2017
      Аз съм родител на дете което е също в 5 клас, но в Димитровград. Ние също платихме на първата родителска среща за помагалата , също и за охрана. Всяка година е било така, всичко се плаща. Даже след това се наложи да си купуваме допълнителни помагала който не бяха включени. Просто отиваме на родителска среща и си знаем че винаги все за нещо се плаща.
    • 10
      Ро
      Родител
      27 0
      13:17, 7 ное 2017
      Срещат се две майни.
      - Ти знаеш ли , че днес има родителска среща ?
      - Така ли ! От колко ?
      - Ами незнам. Мисля , че е от 60 лв
    • 11
      Ja
      jack
      19 -1
      14:41, 7 ное 2017
      Белоглавия старчок от Смирненски ги позволява същите работи с даренията в училището време е да е помисли за нови директори иначе нещата ще си продалжат
    • 12
      Ед
      една майка
      15 -1
      14:46, 7 ное 2017
      Искам да попитам законно ли е да се водят децата под строй на кино или театър?И защо това се прави по няколко пъти в годината във всички училища?
    • 13
      Ст
      Стоянова
      22 -2
      15:05, 7 ное 2017
      Гинка Станчева е манипулатор и обигран лъжец-тя лично иска всеки класен да и докладва и да и се отчете пред нея колко лева е събрал за охрана. Парите потъват в нейния джоб и никога досега не е дала отчет за събрани някога пари .Учителка съм в същото училише и съм възмутена от навикването и крясъците и когато не са събрани парите в упоменатия от нея срок.За банкети,обзавеждане има пари но за охрана не !
      Заплатата на охранителя е 300 лева и то само в учебно време. Правете си изводите Вие драги родители !
      • Ха
        ха ха
        2 -1
        17:24, 8 ное 2017
        Ако сте учител в същото училище, може би щяхте да знаете името на директорката и да бъдете грамотна...Жалко, ако работите там, а не знаете мястото на запетаята в изречението...
    • 14
      За
      За театър/ кино
      16 -7
      15:19, 7 ное 2017
      Въпросът Ви е от типа защо да четем книгата, като можем да гледаме филма.
      Така се гради култура, госпожо. Много от децата посещават такива места само защото са " под строй". Дано Вие отделяте време и средства да запознаете детето си с такъв тип изкуство и без училищните посещения.
      Интересно е защо никой не се противи на коледните тържества (които също излизат от родителския джоб) в разни заведения и там с радост давате парите си... Ама, видиш ли, за театър е проблем за много родители.
      • Ед
        една майка
        12 -2
        16:19, 7 ное 2017
        Не съм против посещението на театър, но не съм съгласна това да става по начина по който се случва в момента задължително за всички в опредлен ден и час.Който има желание да ходи на театър намира време и средства за това и го прави, а не по силата на някое неписано улищно правило , а с ясното съзнание защо го прави.Има деца,които спртуват, посещават танцови състави и т.н. Не мисля , че за всики е удобно такова групово посещение със задължителен характер.Редно е да е по желание.
    • 15
      Гр
      гражданина
      9 -15
      16:11, 7 ное 2017
      В това училище още от преди най-малко 10 години се... Виж коментара
      • Ма
        маминка
        13 -2
        16:30, 7 ное 2017
        Към "гражданина" къде въобще в писмото прочетохте , че майката се жалва за учебници и помагала тя е поискала разяснение по т.15 в превод парите за охрана. Дори детето ти да е в 8,9,10,11,12 клас ти правиш "дарение само на доброволен принцип, който моля да следвате" .Това че никой до тази година не написа такова писмо за което да подкрепи нежеланието от събиране на допълнителни такси е факт. В крайна сметка като изряден данъкоплатец , и човек който не е получавал и нито стотинка за двете си деца (защото може би съм богата) мисля че е Абсолютно нередно дадена институция да ни рекетира без правно основание и форма.
      • Уч
        Учител
        13 -5
        17:08, 7 ное 2017
        И в " забутаните " училища има охрана, но за нея плаща училището!!!!!
        Но нали всички искате във " великия" Климент!
        Вие родителите си го правите сами!
      • Аа
        ааааа
        8 0
        19:31, 7 ное 2017
        Ама за какво ви е тая охрана?От какво ви охранява децата?От наркотиците, които продават пред училището ли?Ама нали има полиция за тази работа.Ако полицията си вършеше работата щяхте ли изобщо да се сещате за охраната? Пък тя и да е там, какъв е смисъла.Като гледам най много пари се дават за охрана.Преди нямаше охрана в училищата.От къде дойде тази мода?Ама хайде нека да има ама никой не ми отговори и до сега какъв е смисъла от нея и защо децата плащат за охрана.Защо плащате, кажете
    • 16
      См
      СМЯХ В ЗАЛАТА
      17 0
      16:12, 7 ное 2017
      Уж парите за охрана се събират доброволно, а "е било решено от някои деца, чиито семейства са в затруднено финансово положение, тези пари да не се събират" :D СМЯХ В ЗАЛАТА!!!
    • 17
      Въ
      Вътрешен човек
      17 -1
      16:48, 7 ное 2017
      Джисова перекенде такова стегни малко барем тия разспасали се директорки.Иначе вземате по няколко хиляди на месец. Заплатата на директор е към 2500 лева / директора на езиковата гимназия/
      А заплатата на Джисова е по голяма .Един експерт в РИО на МОН е с заплата 1500- 1800 лева уважаеми родители.Повечето колеги учители дават и частни уроци ,но затова не се пище и говори. А защо?
    • 18
      Тя
      тянка
      10 -11
      17:20, 7 ное 2017
      Качество няма но даскалите вземат всеки божи месец хилядарки а някои и повече заслужават ли.СРАМОТА
    • 19
      Аз
      аз
      7 -2
      17:25, 7 ное 2017
      Не съм съгласна със задължителните "дарения".Но относно допълнителните учебни материали, предпочитам да се събират пари и да се купуват за целия клас.От началото на учебната година всяка седмица трябва да се търси определена тетрадка,атлас,карти и т.н.По удачно е да се съберат парите и учителите да си ги закупят,както беше преди.Дали ще дам парите в книжарницата или на учителя за мен е все едно,а че учителя взимал комисионна-добре,но аз си спестявам обикалянето по книжарниците.
      • 12
        123
        4 0
        18:06, 7 ное 2017
        само, че не можеш да задължиш всички да мислят като теб, а точно това се случва. Нека всеки избере за себе си.
      • Аз
        аз
        1 -1
        20:13, 7 ное 2017
        Да,нека всеки избира.Но тази опция вече я няма.
    • 20
      Тя
      тянка
      1 0
      17:32, 7 ное 2017
      Джиков ти нали си боклук много си се оперира.
    • 21
      Ла
      ЛАМБО-СВЕТЛИН
      3 0
      18:23, 7 ное 2017
      Смятането не ви хареса май?
      И кво?
      Независима медия-ало ****-забрави!
      Извинения за истината!
    • 22
      ИА
      И аз...
      8 -12
      18:44, 7 ное 2017
      Как може да има толкова ограничени и нискоинтелиге... Виж коментара
      • Не
        Незапознат
        8 -3
        20:26, 7 ное 2017
        Ало високо интелигентният родител в кой свят и кога живеете!Думата ''под строй''знаете ли къде се използва?То сега вече май и там е само звук без съдържание каквото навремето е било.И кой ви говори тук за организирането посещение на каквото и да било за да развивате трактат на тема какво означава сплотен колектив?Никой не спори за това че ако по някакъв начин ако някой се навие за масово посещение на театър или кино трябва да си плати.Тук става дума ясно и точно на събирането на пари ЗА ОХРАНА.Това е задължение на всяко у-ще от бюджета си да го отделя!Не да
        се местят деца а да се спре тази практика която продължава да се прилага въпреки че и държавен орган казва че не трябва да е така!Каква е тази ограничена началническа глупост дето ръсите че на който не му харесва да се маха.Ако сте шефка на някоя фирма или пък някаква важна персона там това мога да го разбера но не и одобря.Но тук става дума за сферата на образованието.За децата на всички.Не стига че в така нареченият Регионален инспекторат по образование постоянно
        се вихрят скандали и корупционни назначения с ''конкурси'' на всякакви персони сега и вие може да се каже че ги подкрепяте.Това се вижда от по големите ученици.Каква култура и дисциплина може да искате след като примера е гнил?В заключение мога да кажа че начина е следващият път когато ви рекат да дадете пари за охрана ВСИЧКИ независимо в кое училище е това да им теглите майните.
        На някои може да се стори грубо но след като по горе споменатите се ослушват на меките си кресла
        не разбирайки че топката е в тяхното поле трябва все някой да им напомни защо са там.
    • 23
      Ри
      РИО
      11 -4
      18:58, 7 ное 2017
      Нека РИО направи проверка, колко училища събират пари по този начин"
      ГПЧЕ, ПМГ, Рилски, Климент, Смирненски и т.н.
      Всички имат тарифа, но родителите траят за да не им страдат децата, защото са черните овце за училището.
      Имаше и случай когато не даваха дипломи в ГПЧЕ ако не си платиш в 12 клас
      • Ха
        хаха
        8 -2
        20:28, 7 ное 2017
        Никой родител публично няма да се оплаче от този "рекет".Смеят ли, после децата им ще станат черни овце.Ама и ние сме едно общество ... През цялото време сме недоволни обаче няма да излезем и ясно да си го кажем.От какво се страхувате драги родители? РУО -то пък не искат да си мръднат пръста, някой сакън да не има развали рахатеца.
    • 24
      Ka
      kALINA123
      8 -1
      19:17, 7 ное 2017
      И Станка Нанкова от ОУ „Шандор Петьофи “събираше пари за охрана, събираше пари и от учителите,
      а за наложени незаслужени забележки по КТ отнемаше и средствата за ДТВ.

    • 25
      На
      НАНЧО
      5 -1
      20:00, 7 ное 2017
      Нанкова е бок.....к.
    • 26
      Не
      Незапознат
      2 0
      20:12, 8 ное 2017
      Като се вгледах в снимката на тази от Фейсбук дето ми говори за анонимност физиономията ми се стори позната но името не съвпадна.Но Чакърова е нещо друго.Няма да споменавам какво мисля за тези които са с фамилия и тире след това.Но да се върнем към същественото.Ако не се лъжа точно тя беше или още е шеф на училищно настоятелство в едно училище.Като чета коментара и май сме ядосали.Хм дали е права?
    • 27
      То
      Тодорка
      2 -1
      20:56, 8 ное 2017
      ...А знае ли онази директорка какво се случва, след като родителите узнаят, че децата им са били заплашвани, ако още веднъж се оплачат от учителя, който те така яростно закрилят?
    Последни новини